ДИСКУСІЯ - ОДНА З ФОРМ РОБОТИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 


О.Мосейчук

ДИСКУСІЯ  - ОДНА З ФОРМ РОБОТИ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Кажуть, істина лежить між двома протилежними думками.

Невірно! Між ними лежить проблема.

Йоганн Вольфганг фон Гете

Завданням зарубіжної літератури є вивчення кращих творів світового письменства, розвиток художнього й естетичного смаку та навиків самостійного спілкування з творами світового мистецтва, вміння свідомо сприймати закладені в мистецтві духовні цінності і відстоювати їх у житті.

Зарубіжна література сприяє культурному входженню нашої держави у світове співтовариство. Тому, безумовно, вивчення форм і методів викладання зарубіжної літератури, а також підходів до вдосконалення її викладання є актуальною проблемою.

Вивчення літератури в Жмеринському ВПУ ґрунтується на дидактичних, літературознавчих та методичних принципах. Найважливішими з яких є традиційні: науковість, історизм, зв’язок навчання і виховання, доступність, спрямованість на розвиток учня, аналіз твору в єдності форми і змісту, взаємодія мистецтва і дійсності в естетичній свідомості учня, особистісний характер читацької та літературознавчої діяльності.

Сьогодні у свідомості педагогів дедалі більше утверджується думка, що учень не лише вивчає різні предмети, а й за допомогою знань осягає навколишній світ і, в першу чергу, себе. Це означає, що кожна дисципліна має співвідноситися з цінностями самої особистості, бути спрямованою на її розвиток. Тож саме гуманітарні предмети, зокрема література, мають важливе значення в системі освіти, зважаючи на це, головною роллю вчителя літератури стає роль духовного наставника  молоді.

Література – це вікно у світ. Вкрай важливо простежити зв’язок зарубіжної літератури із українською літературою та культурою. Важливо показати, що цінності світової літератури ставали цінностями і нашої культури та надавали їй європейського характеру. Тисячами поетичних голосів українська культура відгукувалася на магістральні пошуки європейської і всієї світової літератури .

Яким саме повинен бути сучасний урок зарубіжної літератури?

Звісно, він повинен бути цікавим!

Завдання вчителя-словесника йти в ногу із сучасною освітою, освітніми технологіями, оскільки він має виховувати сучасну молодь людьми відкритими до діалогу з представниками різних культур, знайомити з духовним досвідом, втіленим у літературах різних країн, допомагати учням визначити своє місце в ньому.

Основною формою роботи на уроці зарубіжної літератури має бути дискусія. Спонукаючи думати, вчитель розвиває не тільки критичне і логічне мислення, а й зв’язне мовлення учня, допомагає йому формувати свою власну життєву позицію.

Головне завдання вчителя на сучасному уроці світової літератури – “включення” до творчої співпраці, до діалогу з автором усіх учнів; навчити учнів обґрунтовувати свої твердження. Але у такій ситуації він спонукає до пошуку істини, але не диктує, а розв’язує проблеми разом з учнем, нарівні з ним.

Важливо, щоб були збережені права на власну думку учня, права на свої власні переконання, щоб, вивчаючи на уроках шедеври світової літератури, вчитель виховував в учнів справжню шляхетність і толерантність.

Урок-дискусія  уже здобув досить широку популярність у навчальній практиці. Він є дійовою і ефективною формою в методичному арсеналі вчителя-словесника.

Урок-дискусія має великі педагогічні можливості:  сприяє глибокому осмисленню художньо-естетичного змісту літературного твору, винесеного на обговорення, висвітлення в ньому вічних проблем людського буття – філософських, соціальних, моральних принципів.

 Пропоную розробку уроку-дискусії на тему: «Влада золота та її філософія в повісті Оноре де Бальзака «Гобсек»»

 

ВЛАДА ЗОЛОТА ТА ЇЇ ФІЛОСОФІЯ В ПОВІСТІ ОНОРЕ ДЕ БАЛЬЗАКА «ГОБСЕК»

Мета уроку: ввести учнів у художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; допомогти учням побачити зв'язок творчості письменника з епохою і літературним процесом; виховувати інтерес до творчості й особистості письменника

Обладнання: портрет письменника, текст повісті «Гобсек», ілюстрації до повісті, презентація

Тип уроку: урок-дискусія.

Епіграф:

… я мав написати твір, який би охопив три форми буття – чоловіків, жінок і речі, тобто людей і матеріальне втілення їх мислення, - словом, відобразити людину і життя.

Оноре де Бальзак

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда:

1.                     Що Вас вразило в біографії Оноре де Бальзака?

2.                     Яку роль в його житті відіграла Україна?

3.                     Який задум «Людської комедії»?

4.                     Літературний диктант (кожна правильна відповідь — 1 бал)

1. Чому Дервіль став близьким другом віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй повернути маєтки.)

2. Завдяки чому Дервіль потоваришував із Гобсеком? (Сусідству й розсудливій поведінці)

3. До кого Гобсек вирішив з’явитися «як месник, як докори сумління»? (До графині)

4. Яку суму податків сплачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (Сім франків)

5. Чому Гобсек любив бруднити килими в багатих будинках? (Щоб дати відчути пазурі Неминучості)

6. Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого? (Гроші на купівлю адвокатської контори)

7. Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво)

8. Яку справу доручив граф де РестоГобсекові та Дервілю? (Передати його майно синові)

9. Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека? (Багатство, що гнило.)

10. Кому заповів своє багатство Гобсек? (Дочці своєї небоги)

11. Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілеві? (Як і де вигідніше продати товари, що були в його домі.)

12. Чому віконтеса де Гранльє віддавала перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі та родовитості)

Слово вчителя

У «Передмові до «Людської комедії» Бальзак писав, що до нього зображували «чоловіків і жінок», він же зображує «чоловіків, жінок і речі». На останнє Бальзак звертав особливу увагу, адже речі – це той предметний світ, який оточує людину і свідчить про її суспільний статус, рівень освіти, про її культурні та духовні запити, про той соціальний світ, де людина існує. Саме зв'язок людини з соціальними та часовими координатами і є відкриттям реалістичного мистецтва.

Герой повісті «Гобсек» - яскраве виявлення свого часу, своєрідний символ суспільства, яке Бальзак намагався зобразити в»Людській комедії».

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Влада золота та її філософія в повісті Оноре де Бальзака «Гобсек». Наше завдання: увійти в художній світ Бальзака, визначити особливості втілення мотиву «влади золота» у повісті; дослідити зв'язок творчості письменника з епохою і літературним процесом;

ІІІ. Сприйняття навчального матеріалу

1. Слово викладача

Повість Оноре де Бальзака «Гобсек» - один із шедеврів французької літератури ХІХ ст.. Класика актуальна у всі часи, тому що стосується «вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічних питань – вплив «золотого мішка» на внутрішній світ людини  - сьогодні, як ніколи, співзвучне питанням нашого часу. Чимало  публіцистів,  навіть науковців стверджують, що ми, як колись герої Бальзака, живемо за епохи «початкового накопичення капіталу», буяння його диких, нецивілізованих форм. Тож сьогодні буде особливо повчальним поміркувати над проблематикою твору, співзвучного сучасності. Над цінностями персонажа, основною і єдиною втіхою якого стала нажива, жадоба до золота.

Розповідь підготовленого учня

Історія написання повісті «Гобсек»

«Гобсек» має цікаву творчу біографію. Ця новела-повість виросла із нарису фізіології. Перший варіант її, що був перетворений у перший розділ, надрукований у журналі «Мода» у лютому 1830 року під назвою «Лихвар».А через три місяці, у квітні, твір з’явився під заголовком «Небезпека розбещеності» у першому томі « Сцен приватного життя».

1835 року з’являється новий варіант повісті під назвою «Батечко Гобсек». І нарешті у 1842 р. за твором закріпився остаточний варіант назви – «Гобсек».

Спочатку повість була поділена на розділи: «Лихвар», «Адвокат» і «Смерть чоловіка», - які підкреслювали найбільш важливі частини твору – історію лихваря Гобсека, повіреного Дервіля та історію сім’ї де Ресто. Ці герої зустрічаються і в інших творах Бальзака. Найбільш сюжетно повість пов’язана з романом «Батько Горіо».

Це цікаво!!! Повість «Гобсек» двічі екранізувалася в Радянському Союзі в 1936, режисер Костянтин Еггерт, та у 1987 році, режисер Олександр Орлов.

2. Бесіда

Визначте, які соціальні верстви представлені Бальзаком у повісті «Гобсек».  (Аристократія – сім’я де Ресто, сімя де Гранльє, граф де Борн, Максим де Трай (графи, віконтеси тощо). Буржуазія – Гобсек та його спільники, вихідці з низьких та середніх прошарків суспільства, що нажили величезних статків (Жигонне, Вербруст та інші, з Гобсеком усього десять на весь Париж). Середній прошарок – адвокат Дервіль, швачка Фанні Мальво. Низький прошарок – воротарка, інвалід, служниця у домі де Ресто.)

Визначте, який із цих прошарків історично стоїть на верхівці французького суспільства у 30-ті роки ХІХ ст..? (Аристократія) А хто є володарями життя у повісті «Гобсек»? (Десять «живоглотів», що таємно володіють усім Парижем завдяки скупченню у їхніх руках величезної кількості грошей.)

Чому істинними господарями Парижа є такі, як Гобсек? Чи погоджуєтеся ви з поглядом героя?

3. «Коло ідей»

Навіщо людині гроші?

Навчання, допомога,  одяг,  комфорт, подорожі, лікування, відпочинок, лікування

4.. Робота з цитатним матеріалом.

Висловіть свою точку зору з приводу наступних міркувань Гобсека.

·   «Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я». А що може вдовольнити марнославство? Золото! Щоб здійснити наші примхи, потрібні час, матеріальні засоби або зусилля. І от золото містить у собі все це у зародку і все дає в дійсності».

·  «Я не вірю нічому».

·  «Життя…неминуче перетворюється на звичку до певних умов існування».

·  «Щастя знаходить той, хто вміє застосовувати свої здібності за будь-яких обставин. Крім цих двох правил, усе інше омана».

·  «Мої погляди змінювались, як і у всіх людей…На світі немає нічого постійного…»

·  «…всякі ваші переконання та правила моралі - пусті слова».

·  «Незрушно лише одне почуття…- інстинкт самозбереження, …цей інстинкт називають особистим інтересом».

·  «…з усіх земних благ варто домагатися тільки…золота. В золоті зосереджені всі сили людства».

·  «…байдуже, де саме жити».

·  «…повсюди точиться боротьба між бідними і багатими, повсюди вона неминуча».

·  «…краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували тебе».

·   «…у золоті все є в зародку, і воно все дає у житті».

·  «…я володію світом, не втомлюючи себе, а світ не має наді мною ані найменшої влади».

·  «Мій погляд як у господа бога, - я читаю в серцях».

·  «…хіба можуть у чомусь відмовити тому, в кого в руках мішок золота».

·  «Я досить багатий, щоб купити сумління тих, що керують міністрами…»

·  «А життя? Хіба це не машина, яку приводять у рух гроші».

·  «Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства».

Слово вчителя: Все, про що б не говорив і не робив Гобсек, зводиться до золота. Воно дає йому можливість «володіти світом», «купувати людську совість», «управляти міністрами», одним словом ставить його врівні з богом. З деякими моментами його філософії важко не погодитися. Та більшість знайшла, що заперечити принципам Гобсека. (Висновки записуються на дошці впродовж діалогу).

Висновки:

Гроші – це одна з можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не повинні бути єдиною метою в житті. Жити треба за Божими законами, добро не можна творити через зло, не вбивайте в собі душу, не приносьте на олтар золота загальнолюдські цінності – любов, дружбу, благородство, милосердя, синовні та батьківські почуття.

Вчитель:

Який епізод у творі є кульмінаційним? (смерть Гобсека, у його коморі).

Яка мета цього епізоду? (Автор нам демонструє наскільки згубною виявилася пристрасть Гобсека до наживи, наскільки це огидно. Герой хвалився, що він володіє світом, а сам став рабом золотого ідола. Смерть лихваря – символ розпаду тієї філософії, що він пропагував).

Висновок: Гобсек володіє пристрастю, яка межує з божевіллям. Він шаленіє, впадає в дитинство від одного вигляду коштовностей.

5.                     Прийом «Запитай себе сам»

Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:

Дружба;

Матеріальний добробут;

Любов;

Чисте сумління;

Здоров'я;

Почуття власної гідності;

Кар’єра;

Гроші;

Мудрість;

Знання.

6. Рефлексія.

Я пропоную вам відновити вислів американського лікаря Поля Брега:

«За гроші можна купити ліжко, але не [сон]; їжу, але не [апетит]; ліки, але не [здоров’я]; будинок, але не [домашній затишок]; книжки, але не [розум]; прикраси, але не [красу]; розкіш, але не [культуру]; розваги, але не [щастя]; релігію, але не [порятунок]».

ІV. Домашнє завдання.

1.                      Характеристика Фанні Мальво і Анастазі де Ресто

 Висновок

Зарубіжну літературу потрібно викладати як мистецтво слова, як підручник життя, як діалог культур. І головною задачею викладача на сучасному уроці зарубіжної літератури є «включення» до творчої співпраці всіх учнів, організовуючи їх діалог з автором, художнім текстом, навчаючи обґрунтовувати свої твердження. Вивчаючи на уроках шедеври світової літератури, потрібно виховувати в учнів справжню шляхетність і толерантність.

 Література

 1. Вивчати твір у системі координат своєї епохи /З.В. Кирилюк//

Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1999.- № 12. – С.12-14.

2.           Структура сучасного уроку зарубіжної літератури /О.М.Куцевол//  Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003.- № 3.- С.7-8.

3. Сучасні типи уроків зарубіжної літератури /О.М.Куцевол// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2001.- № 1.- С.17.

 4. Винятковість нового шкільного предмета і специфіка його викладання /Л.Ф. Мірошниченко// Зарубіжна література в навчальних закладах України. – 2000. - № 3. – С.9-11.

 5. Сучасний урок зарубіжної літератури /Н.В.Химера// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003. - №3. – С.4-6.

  

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу