Тема уроку: Сила зла,  що творить добро. Воланд і його свита в романі М.Булгакова «Майстер і Маргарита»
Мета уроку: Допомогти учням усвідомити широту філософсько-етичної проблематики роману, розкрити смислове значення образу Воланда в авторському задумі роману; дослідити особливості булгаковського бачення зла у контексті світової літератури; розвивати вміння і навички аналізу художнього твору, навички виділення головного, коментування його, усного мовлення, логічного та образного мислення; виховувати свідоме ставлення до питань моральності; прагнення до гуманістичних ідеалів.

… тож хто ти, нарешті ?
-         Я -  частина тієї сили,
     Що вічно хоче зла і вічно
     творить  благо.
                                                  Й. Гете
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1.Мотивація навчальної діяльності учнів
Питання про добро і зло, моральний вибір справедливості і відповідальності, взаємини особливості з владою, покликання мистецтва завжди хвилювало людство, були в центрі уваги багатьох митців. Проте, як ці проблеми набули художнього втілення в романі М.Булгакова «Майстер і Маргарита», поміркуємо на уроці.
ІІ.Актуалізація опорних знань
-               Як побудований роман «Майстер і Маргарита»?
-               В якому часі живуть і діють герої М.Булгакова?
(час теперішній (30-ті роки ХХ ст.), біблійний і космічний)

Слово вчителя.
Згідно з концепцією Г.С. Сковороди, яку він виклав у трактаті «Потоп зміїний», існують три світи: земний, космічний і біблійний. Кожен з них має дві сторони – зовнішню (ту, що всі бачать) і внутрішню (невідому).
v Які першоджерела використав М. Булгаков в своєму творі? (Й. В. Гете «Фауст», М. Гоголь «Ніч перед Різдвом», Е. Г. А. Гофман «Крихітка Цахес», Ф. Достоєвський, О. С. Пушкін, Л. Толстой, О. Блок)
В романі велика кількість прихованих цитат, багато алюзій із творами попередньої літератури.
v Які образи в романі «Майстер і Маргарита» викликають найбільше запитань і суперечливих відчуттів? (Найбільша загадка роману – Воланд)
v Чи випадково Булгаков обрав саме такий епіграфі до свого роману ? Чому саме з «Фауста»?
v Для чого дияволу творити добро? (Парадокс!)
Діалог між вчителем та учнями. 
Життя Булгакова – «суще пекло!» Злидні, гоніння, заборона постанови п’єс, твори не друкуються, заборона на виїзд за кордон, страшенний моральний тиск, життя у постійному очікуванні, що за тобою «прийдуть».
v Які проблеми порушує автор в своєму творі ?
(Булгаков розмірковує над вічним питаннями буття: добро і зло, віра і безвір’я, любов і ненависть, безкорисливість і підлість, вірність і зрада, доля митця і таланту).
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Перевірити вічні питання зможе той, хто живе у вічності, а не обмежується баченням земного жителя. Різниця бачення: з вічності погляд зверху; земний погляд – паралельне бачення Булгакову був потрібен той, хто кинув би погляд на цю «сумну землю» з висоти.
1. Евристична бесіда
- Чому Булгаков доручає інспекторську місію не Богу, а дияволу?
(Бога немає серед людей, його розіп’яли дві тисячі років тому, а тепер оголосили, що його ніколи й не було. Тоді з людьми залишається диявол, він править бал)
- Коли і де з’являється Воланд?
- Чи впізнали в ньому Берліоз і Бездомний диявола ? Які їхні здогадки, хто такий Воланд ?
- Чи впізнає читач у Воланді сатану? За якими ознаками ?(Портсигар, тростина з головою пуделя, алюзія з «Фаустом»)
- Хто і чому впізнає Воланда одразу? (Майстер і Маргарита, вони обрані)
- Чи змінює Воланд свій вигляд упродовж роману ? Кому явився у певному образі?
(Берліозу та Бездомному як професор історії, що приїхав розібрати рукописи чорнокнижника, Герберта Авриланського; Стьопі Лиходєєву хтось у чорному трико і береті з пір’їною; Маргариті у нічній сорочці; на великому балу сатани в сорочці та костюмі; в останньому польоті – брила мороку, пітьма, хаос. Кожен бачить диявола по-своєму)
-               Звідки він прибув? (Із вічності)
2.Інтерактивна гра. Діалог читача з «месіром» Воландом.
-     Пане Воланде, як ви потрапили до нас?
-    Так само, як і, скажімо, до Москви. Хіба для мене існують перешкоди у часі та просторі?!
-     А скільки вам років?
-     Хіба ж безкінечність може мати якісь обмеження?!
-     Доведіть, будь ласка, що Ви справді - диявол!
-    Я не маю жодної потреби у цьому. А до того ж хіба ви самі і то неодноразово! - не переконувалися, що я насправді існую?
-    Пане Воланде, чому ви чините людям зло? Я?!! Ви, певно, мене з кимсь сплутали! Чи, може, ви забули, що «я - частина тієї сили, що завше хоче зла і завше чинить благо»?! А щодо зла, то це ви, люди, чините його, але постійно перекладаєте провину на мене, бо вам так зручніше. Зрештою, якщо ви знаєте про події у Москві, скажіть мені, кому я там заподіяв зло?
-    Бенгальському!.. Ви відірвали йому голову...
-    Це аж ніяк не моїх рук справа, ви помилилися адресою
- зверніться краще до тих, які справді трішки покарали цього молодика. Проте голову йому повернули, і тому цей інцидент взагалі можна вважати вичерпаним. Але хіба ви не раділи тому, що дехто з москвичів, які трапилися на моєму шляху, були заслужено покарані за свою підлість, нечесність, хабарництво тощо?
-    Пане Воланде, а чому, якщо ви такий праведний, Бог вигнав вас із раю?
-    А тому, що мене перестала задовольняти його абсолютна влада!..
-    Але ж це він вас створив!..
-  Ну то й що?! Вас теж створили ваші батьки, але це не заважає вам повставати проти них. Ваше щастя тільки в тому, що справа обмежується за найгірших обставин кількома ляпасами! А мій Батько, як бачите, виявився набагато суворішим.
-    А ви не хотіли б покаятися і повернутися до раю?
-  Це неможливо! Адже хтось мусить наглядати і за пеклом, а я начебто роблю це непогано.Та, якби Бог хотів, він давно вже повернув би на небо свого Янгола. І якби навіть мені таке й запропонували, я однаково відмовився б, бо в раю я вже був і не хочу знову лизати сідниці Всевишньому патрону, аби здобувати його милості. Окрім того, його така ситуація цілком влаштовує, адже якби я залишився чи опинився знову в Раю, то ви, люди, за свої гріхи і страждання кляли б не мене, а його.
-    Месіре, а ви хоч колись любили?
-    На жаль, мені це не потрібно.
-    Чому ж «на жаль», якщо «не потрібно»? І чому «не потрібно»?
Не потрібно, бо я не смертна людина, для якої кохання чи не єдина можливість подолати смерть або принаймні осмислити своє життя. А «на жаль», бо, попри дивний і хворобливий характер цього почуття, є у ньому якась дивовижна принада, що змушує навіть мене з повагою ставитися до закоханих.
-     То чому тоді ви вбили Маргариту та Майстра?
-    Ви, будь ласка, обирайте слова! Майстер і Маргарита зазнали нарешті спокою, на який цілком заслуговували. Але сталося так на прохання Ієшуа. А я не міг проігнорувати його прохання - сподіваюсь, що ви це розумієте?!
-     Месіре, отже, це не була смерть? Майстер і Маргарита не померли?
-     А що таке смерть? Ви знаєте, що таке смерть?..
-     Ні!
-   Тоді визнаймо, що Майстер і Маргарита в нагороду за всі свої страждання отримали вічний спокій.
Ви хочете сказати, що вчинили добро?
-   Послухайте, шановні, «що б робило ваше добро, якби не було зла»?! Але, зрештою, ця дилема мене взагалі не обходить
- вирішуйте самі, що є добро, а що - зло, бо я щодо цього порадник поганий.

3.Дослідження над текстом роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»
Слово вчителя.
Булгаковський Воланд не сіє зло, а викриває його. Цим він відрізняється від Мефістотеля із «Фауста» Гете. Жорстокими, але водночас справедливими наказами та вчинками він відновлює рівновагу між добром і злом. Зло в романі – не витівки сатани. Відповідальність за несправедливість автор покладає на людини.
Воланд – це перший диявол у світовій літературі, який карає за недотримання заповідей Христа. Це ми вияснимо, досліджуючи сторінки роману.
- З якою метою прибув Воланд до людей?
Чи всім він говорить одне й те саме?
(Дізнатись, чи змінились люди за дві тисячі років? Розібрати рукописи Герберта Аврилакського. Випробувати, вилікувати, нагородити Майстра)
- Хто у романі вирішує долю Майстра?
(Бог, але нагородити майстра доручає Воланду)
- З ким Воланд укладає контракти?
(З Берліозом, Лиходєєвим, Маргаритою, глядачами Вар’єте)
- Чому Воланд укладає контракт на виступ саме в Вар’єте, а не в драматичному театрі ?
(це дає можливість зібрати натовп для спостережень. Вар’єте не претендує на духовний простір, усе легке, поверхове, це місце, де оголюються тіла. Воданд захоплює душі, іронізує з усього, що бачить!)
- Як поводиться Воланд під час сеансу чорної магії? Чому саме так?

(зачитати уривок із розділу 7)

- Чи є зв'язок між сеансами чорної магії і Великим Балом у сатани ? Яка мета  проведення балу ?
(Випробування Маргарити – чи гідна вона бути супутницею Майстра в подорожі у Вічність.
 Оголення людської душі, з’ясування природи злочинів і злодіянь за всю історію людства)

(зачитати уривок із розділу 8 )

- Яку дискусію розпочато на балу ?
(Про гріх і його покарання. Фріда, барон Мейгель, Понтій Пілат)
- Що таке п’ятий вимір і для чого він введений ?
( П’ятий вимір – це духовне, йог неможливо проявити, воно в душі.
Третій вимір – система координат Х-У-Z, Четвертий – невидимий)
- Чому всі гості потрапляють на бал через камін ?
(алегорія процесу очищення – катарсис)
- Чи прощає Воланд грішників ?
(Ні, він відпускає їх на одну ніч)
- Чому Маргарита потрапляє на бал не через камін ?
(Вона обрана, Майстер теж. Їм відкрилась істина про Бога)
- Як Воланд нагороджує Майстра і Маргариту ?
(Маргариті повертає майстра, Майстрові – роман, дає вічність і спокій)

(зачитати епілог)

4.Пошуково-дослідницьке завдання. Складання анкети Воланда
Ім’я – «Воланд, Мефістофель, Сатана, Асмодей, месір, диявол – утім, як вам завгодно.
Портрет – «Рот якийсь кривий. Праве око чорне, ліве чомусь зелене»
Вік – «На вигляд років сорок із гаком. «А взагалі – я вічний»
Національність – Я? Мабуть німець … або англієць ? Поляк ? Француз ?
Місце проживання – «Я ? Ніде»
Рідня – «Один, один, я завжди один»
Якими мовами володіє – «Я взагалі поліглот і знаю силу –силенну мов»
Заняття – «Мені, як мандрівникові, усе дуже цікаво»
Думки про головне зло людської особистості – «Щось недобре таїться в чоловіках, що уникають ігор, вина, чарівних жінок, застільної бесіди. Такі люди або тяжко хворі, або потай ненавидять оточуючих»

Висновок  Диявол у романі Булгакова бореться із людськими вадами і стає завзятим адвокатом людей.
Письменник творить свій міф, переосмислюючи біблійні легенди, літературні джерела і власне розуміння вічних істин.
ІV. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення
- Роман Булгакова «Майстері Маргарита» модерністський твір тому, що …
- Я вражений(а) тим …
V. Домашнє завдання
Уміти характеризувати образ Майстра і Маргарити, висловлювати своє ставлення до них.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу