Тема: «Він – Данте. Йому тільки тисяча літ». Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321). «Божественна комедія» (Пекло, І, V).  Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми (слайд 1)
Мета: створити умови для поглиблення знань учнів про особливості епохи італійського Відродження та її значення для європейської і світової культури, здобуття ними знань про  найвідоміших представників доби, ключові події  життя та творчості Данте,  особливості поеми «Божественна комедія» як синтезу середньовічної культури та раннього Ренесансу, своєрідність її композиції; спонукати до розвитку навичок узагальнення та систематизування вивченого матеріалу; сприяти виявленню зацікавленості спадщиною Ренесансу; заохочувати до виховання моральних  якостей особистості.
Предметні  компетентності, що формуються на уроці:
давати стислу характеристику літератури Відродження;
називати видатних представників ренесансної культури;
знати основні відомості  про Данте;
аналізувати особливості композиції поеми «Божественна комедія».
Ключові  компетентності, що формуються на уроці:
застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації;
створювати електронну продукцію (презентацію);
використовувати вибіркове  читання;
здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
сприймати  прочитані твори в контексті відповідної доби й  сучасної культурної ситуації;
усвідомлювати  роль  Відродження в розвитку української і світової культури.
 Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань
Обладнання: додаток (13 слайдів): тема та епіграф уроку, вправа «Експрес-тренажер» (установити відповідність), літературознавчі поняття та терміни, схема «Риси доби Відродження», таблиці «Поема «Божественна комедія», вправа «Продовж думку», домашнє завдання,  відеофільм – біографія «Данте Аліг’єрі» (https://www.youtube.com/watch?v=Y719E2g0WFw), літературознавчі словники, довідники, інформаційні картки «Особливості доби Відродження», відеофільм «Мистецтво Ренесансу» (https://www.youtube.com/watch?v=KGZVnWKIfTc&t=82s), довідковий матеріал «Італійське Відродження» (http://moyaosvita.com.ua/kulturologia/italijske-vidrodzhennya/), «Данте очима митців» (відеоряд), відео для релаксації (https://www.youtube.com/watch?v=lKzOb1bLg_c), довідковий матеріал «Божественна комедія» (http://dovidka.biz.ua/bozhestvenna-komediya-analiz/)

Перебіг уроку
Наймудріший той, кого більше всього
дратує втрата часу.
Данте Аліґ’єрі
Данте малює нам не лише тісні закутки,
де він жив і куди блукав. Він малює Всесвіт,
весь величезний будинок світу...
     Іван Франко

 І. Орієнтація, мотивація діяльності. (Слайд 1)
Ø  Поетична сугестія.
Посвята
Історії людства сторінки гортаю
І постаті, ніби перлини, стрічаю.
Античність, Середні віки, Ренесанс...
У кожній епосі в людини є шанс
Ім'я залишити  на згадку в віках,
Хоч вітер століть і розвіє вже прах.
Доба Ренесансу титанів зростила,
На жаль, цінувати не всіх вона вміла:
В вогні інквізиції Бруно згорів,
Не встиг і Рабле все зробити, що вмів –
Помер він у злиднях, бо чесно прожив,
Й багатим ніколи в житті не служив.
П'ять місяців допит суворий тривав,
Мудрець Галілео «каяття» прийняв,
На коліна в одязі грішника став,
«Вона обертається!» - все ж заволав.
Леонардо да Вінчі чужина ховала,
Про смерть батьківщина не чула й не знала.
Ніхто не зумів рух часу спинити,
Могутніх титанів не сила зломити.
Вони нас навчають життя цінувати,
Любити Вітчизну і палко кохати,
В житті головне – сміливими бути,
Та гідність і честь свою не забути.

Ø  Робота з першим епіграфом уроку. (Слайд 2)
Слово вчителя.
Саме тому епіграфом нашого уроку стануть слова відомого італійського поета Данте Аліґ’єрі: «Наймудріший той, кого більше всього дратує втрата часу».

- Як ви розумієте їх?
- Чому, на ваш погляд, саме слова цього поета було взято епіграфом уроку?
- Чи можна вважати, що Данте Аліґ’єрі  був «наймудріший» (згідно з його висловом)? Думку обґрунтуйте.
ІІ. Цілепокладання.   
1.       Повідомлення теми, мети, завдань уроку.   
Ø Слово вчителя. Отже, темою сьогоднішнього уроку буде: «Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Данте Аліґ’єрі  «Божественна комедія» (Пекло, І, V).  Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури. Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми.
На уроці ми пригадаємо і детальніше ознайомимося з особливостями доби Відродження, її етапами та представниками. Також відновимо нашу зустріч з Данте Аліґ’єрі, сонетами якого ми захоплювалися у 8 класі. Сьогодні ми познайомимося з його найвідомішим твором – поемою «Божественна комедія», яка стала своєрідним синтезом двох культур – середньовічної та ренесансної. Особливу увагу звернемо на композицію цього твору.
2.       Визначення очікуваних результатів
Після цього уроку ви зможете назвати основні риси  доби Відродження та  її найяскравіших  представників, визначати основні події  життєвого і творчого шляху Данте, характеризувати загальний  зміст поеми «Божественна комедія» та особливості її композиції; пояснити, чому Данте називали останнім поетом Середньовіччя та першим поетом Відродження,  інтерпретувати   твір  Данте «Божественна комедія»  з урахуванням  контексту  доби Ренесансу.  

3.       Мотивація навчальної діяльності.

Ø    Слово вчителя. Велика відповідальність — розуміти, що лише від тебе залежить твоє майбутнє. І нікому докоряти, що у житті відбувається щось не так, як хотілось би. Такими сміливцями були титани Відродження — нової доби у розвитку людства.
Епоха великого Відродження… Більш ніж чотири століття відмежовують її від сьогодення, але ні на мить це не дає нам права забувати, що така епоха була, що це вона дала нам Сікстинську Мадонну і Мону Лізу, Рафаеля і Мікеланджело, Тіціана і Леонардо да Вінчі, Лауру і Беатріче, Ромео і Джульєтту.
Наприкінці XV - у першій третині XVI ст. відбувся небачений злет літератури, живопису, архітектури, через що цей період отримав назву Відродження. Він дав світові новий тип творчої людини — особистість, обдаровану численними талантами, сильну духом, оригінального мислителя і митця. Цих творців нащадки не випадково порівнювали з давньогрецькими титанами, які не побоялися вступити в суперництво з самими олімпійськими богами.
Відкриття, зроблені за епохи Відродження, змінили не тільки світ, людину, історію, вони продовжують хвилювати тих, хто народився у ХХ та ХХІ сторіччях. Образи Коперника, Іоганна Гутенберга, Христофора Колумба знайшли своє відображення в картинах художників, кінофільмах, поетични творах.
ІІІ. Цілереалізація.     
1.      Актуалізація й корекція опорних знань.     
Ø    Слово вчителя. Для вас, шановні десятикласники, епоха Відродження вже відома. У 8 класі ми знайомилися з її особливостями та найвидатнішими представниками. Вдома ви повинні були повторити основні відомості про неї. Тому давайте пригадаємо, що стало підґрунтям виникнення епохи Відродження, хто є її найяскравішими представниками, у чому особливість цієї доби.

Ø  Бесіда:
-          Які асоціації у вас виникають при слові «відродження»?
-          Який період історії називають Відродженням? (друга половина ХІV – початку ХVІІ століття)
-          Чому цей період назвали   словом «Відродження»?
-          Яку іншу назву  має доба Відродження? (Ренесанс)
-          Де вперше виникла ця доба? Чому саме в Італії?
-          Хто вперше використав термін «Відродження» для позначення доби в історії?  (художник Джорджо Вазарі у ХVІ столітті в трактаті «Життєписи знаменитих живописців, скульпторів і архітекторів», 1550 р.)
-          У яких країнах Ренесанс найбільше розвинувся? (Італія, країни Західної та Центральної Європи, охопив Чехію, Польщу, Угорщину, Трансільванію, Далмацію і Північну Хорватію)
-          Хто з поетів стояв біля витоків епохи Відродження?  (Данте Алігєрі)
-          Кого вважають фундатором гуманізму, який вперше протиставив середньовічному засиллю релігії новий світогляд?  (Франческо Петрарка)

Ø  Експрес-тренажер. (Слайд 3)
Встановити відповідність (по варіантах)
1.      Сервантес        А. «Канцоньєре»
2.      Шекспір           Б. «Дон Кіхот»
3.      Петрарка          В. «Нове життя»
4.      Данте                Г. «Ромео і Джульєтта»

1.      Христофор Колумб         А.Письменник
2.      Галілео Галілей               Б. Мореплавець
3.      Рафаель Санті                  В. Науковець
4.      Джованні Боккаччо          Г. Художник

2. Сприйняття й первинне  усвідомлення  навчального   матеріалу,                                              осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.   

Ø  Слово вчителя. У XIVXVI століттях, коли у передових країнах Європи - Італії, Нідерландах, Франції, Германії - розгорнулася боротьба проти занепадаючого феодального ладу, відбувся переворот і в поглядах людей. Розпочалося небачене до того піднесення культури, бурхливо розвивалися наука, література і мистецтво. 

Саме у цей час народжується тип людини діяльної, вольової і в той же час допитливої, яка вміє цінувати красу. Проводячи спостереження і досліди, вчені намагалися пояснити явища природи, зрозуміти їх причини. У цей час швидко розвивається алгебра, закладаються основи теорії рівнянь.

Завдяки анатомічним дослідженням люди дізналися про кровообіг в живих організмах; застосувавши мікроскоп, побачили мікроорганізми, почали вивчати збудників інфекційних хвороб. Мореплавці відкрили нові землі. Були створені нові види карт, увійшли в ужиток глобуси. З'являється ціла плеяда вчених, які вивчають таємниці Всесвіту.

У  добу Відродження з'являється книгодрукування. Настала ера книжної культури.

Переворот у світогляді обумовив нове ставлення до католицької церкви. Почався рух за її оновлення, який дістав назву Реформації. Суть протестантства полягає не в дотриманні обрядів, а в істинній вірі. Головний  постулат протестантської церкви був таким: людина має право на щастя не лише «на тому світі», а й тут, на землі. Складалося і міцніло переконання, що людина – найдивніша істота на землі. Сформувався новий світогляд – гуманістичний (тобто земний, людський).

У пошуках ідеалу гуманісти зверталися до історії людства і знаходили  його в античній культурі. У зв'язку з відродженням зацікавленості до античного мистецтва цей період у розвитку культури всього людства стали називати добою Відродження або Ренесансу.  Але, звичайно, нове мистецтво виходило далеко за межі наслідування минулому.

Ø  Робота в групах
Методичний коментар. Опрацювати інформаційну картку «Особливості доби Відродження», презентувати поняття «Гуманізм» та «Риси доби Відродження» у вигляді опорних тез чи опорної схеми
Орієнтовний зразок (слайд  4, 5, 6, 7)
 Відродження — період в історії Європи, коли в людей відродився інтерес до античної культури.
Гуманізм — прогресивна течія в західноєвропейській культурі, спрямована на утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей.


Основні ідеї гуманістів:
ü  людина — богоподібна й розумна істота, тому заслуговує на любов і повагу;
ü  людина має право насолоджуватися природою, коханням, славою;
ü  людина зобов'язана бути справедливою, порядною, працьовитою, жертвувати особистою вигодою задля громадських інтересів;
ü  людина має прагнути знань, оскільки лише творча праця та освіченість відрізняють людину від тварини;
ü  у людському суспільстві не має бути війн, розбоїв, тиранії, а повинні процвітати політичні свободи;
ü  надмірний потяг до багатства є шкідливим, оскільки псує людину;
ü  людина має бути щедрою та великодушною.

Ø  Слово вчителя.  Отже, ці гуманістичні ідеї лягли в основу культури епохи Відро­дження. Не випадково батьківщиною Відродження стала Італія — одна з країн класичної античної культури. Представникам італійсь­кого Відродження здавалося, що вони відновлюють мистецтво Давніх Греції та Риму, хоча насправді це був фактично новий підхід до відображення реального світу людини та природи на основах гуманізму. У їхніх мистецьких творах домінує образ прекрасної, гармонійно роз­виненої, сильної духом і тілом людини — героя, який зміг піднятися над буденністю.

Ø   Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя. На сьогоднішній урок ви повинні були підготувати невеличкий відеоекскурс в культуру та мистецтво доби Відродження. Тож давайте відвідаємо ту епоху, яка дала нам гуманізм, відродили віру в людину та її право на земне щастя. При перегляді обов’язково зверніть увагу на загальну тематику творів, на кольорову гаму, пропорції та лінії світових шедеврів. Подумайте, якщо в епоху Середньовіччя домінував теоцентризм (Тео - Бог), то що панувало в епоху Відродження? (антропоцентризм)
Методичний коментар: можна використати відео «Мистецтво Ренесансу» (https://www.youtube.com/watch?v=KGZVnWKIfTc&t=82s)
Ø  Створення таблиці з використанням Інтернет ресурсів

Слово вчителя: опрацювати матеріал сайту (http://moyaosvita.com.ua/kulturologia/italijske-vidrodzhennya/), заповнити таблицю.
Методичний коментар: як варіант, робота в парах. Опрацювати довідковий матеріал «Ренесанс» (додаток Word-документ «Ренесанс»)

Італійське Відродження
(Орієнтовний зразок)

Етапи
Роки
Імена
Вид мистецтва
Шедеври
Проторенесанс
ХІІІ – поч. ХІV ст.
П’єтро Кавалліні
Живопис

Мозаїка в церкві Санта-Марія
Джотто ді Бондоне
Живопис
Фрески в капелі дель Арена в Падуї
Данте Аліг’єрі

Література

«Нове життя», «Божественна комедія»
Арнольфо ді Камбіо
Архітектура, скульптура
Церква Сан-Доменіко в Орвієто
Нікколо Ліза
Скульптура
Кафедра баптистерію в Пізі
Ранній Ренесанс
Середина XIV-XV ст.
Франческо Петрарка

Література


Сонети, «Канцоньєре»


Джованні Боккаччо

Література


«Декамерон»


Сандро Боттічеллі

Образотворче мистецтво

“Весна”, “Народження Венери”, «Оплакування Христа”
Донателло


Скульптура 


“Давид”, “Юдиф і Олоферн”

Філіппо Брунеллескі

Скульптура, архітектура
Капела Пацці у дворі церкви Санта-Кроче, купол собору Сайту-Марія дель Фьоре
Високий Ренесанс 

Кінець XV – середина XVI ст.
Леонардо да Вінчі 


Живопис, архітектура, скульптура,  наука, інженерія
“Джоконда”, розпис “Таємна вечеря”
Рафаель Санті
Живопис
“Мадонна Конестабиле” “Сікстинська Мадонна”
Мікеланджело Буонарроті
Живопис
Розпис  Сікстинської капели у Ватиканському палаці, “Давид”
Лудовіко Аріосто (1520)
Література
 Лицарська поема “Несамовитий Роланд”, комедії  “Звідниця” “Чорнокнижник”
Пізній Ренесанс

Друга третина XVI – перша половина XVII ст.
Паоло Веронезе
Якопо Тінторетто
Мікеланджело да Караваджо
Живопис







«Поклоніння волхвів», «Марс і Венера», «Благовіщення»
«Хрещення Христа», «Таємна вечеря»

«Давид і Голіаф», «Нарцис», «Поцілунок Іуди»
Бенвенуто Челліні (1500-1571).

Скульптура
«Персей», «Німфа Фонтенбло»

Ø   Слово вчителя. З давніх-давен існує одна дивовижна легенда. Якось глибокої ночі, коли навколо панувала тиша, у браму одного монастиря гучно постукав блідий, змучений подорожній. Брязкіт заліза пролунав у гарячому повітрі. Воротар запитав, хто стукає і що йому треба. На це незнайомець відповів глухо і коротко: «Миру!».  Виявляється, що цим подорожнім був флорентійський вигнанець, найвидатніший поет Італії Данте Аліґ’єрі. Не тільки для себе жадав він спокою і миру, а й для батьківщини своєї, що терзалася безконечними чварами, війнами й міжусобицями. 

Сучасному читачеві, можливо, іноді важко зрозуміти деякі своєрідні судження і погляди поета, адже жив він на межі двох епох. Недарма його називають «останнім поетом Середньовіччя і першим поетом Нового часу». Та в літературі Данте Аліґ’єрі залишив яскравий слід. 

 

Ø  Презентація портретів (відеоряд «Данте очима митців»)

 

Коментар  учителя. За свідченням  сучасників, Данте був невисокого зросту, а коли досяг зрілого віку, почав горбитися. Ходив не поспішаючи, одяг носив найпростіший. Обличчя було в нього довгасте й смагляве, ніс – орлиний, очі – великі, нижня губа видавалася вперед, волосся густе й чорне.

Мистецтво Ренесансу залишило нам чимало портретів. Близько 1450 р. Андреа дель Кастаньйо залучить зображення поета для циклу фресок, які мали відтворювати приклади людської доблесті. Постать Данте героїзовано, підкреслено риси, які найбільше цінилися гуманістичною етикою – розум і мужність. Поступово образ міфологізується. Вимальовується гострий профіль, темне обличчя, наче обпечене темним полум’ям. Тедео Гадді в Санта Кроче змальовує вже людину цілісну, суворого характеру, сильних пристрастей. Несподіваним нюансом доповнює портрет поета Доменіко Мікеліно: суворість на обличчі мислителя поєднується зі скорботною ніжністю. Фреска роботи художника міститься у флорентійському соборі Санта Марія Новелла. На ній Данте увінчаний лаврами. Одягнутий у яскраво-червону тогу, він тримає у лівій руці книгу, а правою вказує на широко відчинену браму пекла. Далі видно чистилище а над ним – небесні сфери.

 

Ø  Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя. На попередньому уроці домашнім завдання було підготувати презентацію чи відеопрезентацію біографії цього видатного письменника епохи Відродження. Давайте переглянемо її.
Методичний коментар: можна показати учням відеофільм «Данте Аліг’єрі» https://www.youtube.com/watch?v=Y719E2g0WFw
Бесіда:
-          Що найбільше вразило вас у біографії Данте?
-          Чи можна назвати Данте щасливим, адже його ім’я знають і шанують у ХХІ столітті?
-          Які жіночі постаті вплинули на долю Данте?
-          Як ви вважаєте, чи міг би бути Данте тим, яким ми  його знаємо, якби у його житті не було Беатріче?
-          То хто ж він – поет чи громадський діяч?
-          Хто став першими критиками та коментаторами поеми «Божественна комедія»?  (син – Якопо, Джованні Боккаччо та Торквадо Тассо)

Ø    Слово вчителя. Коли хлопцеві виповнилося 9 років, він зустрів на вулиці свою ровесницю, доньку сусіда Беатріче Портінарі. Ця перша зустріч, що давно обернулася на поетичну легенду, зворушила душу Данте і створила в його уяві нетлінний образ Кохання, який 
згодом увійшов у його творчість.
           Якщо вірити самому поетові, то він бачив Беатріче всього кілька разів. Де кінчається правда і починається поетичний домисел, сказати важко. Але зрозуміло одне: кохання до Беатріче він проніс через усе своє життя. 
           Про дівчину в яскраво-червоному вбранні як втілення Вічно Жіночного розповідає 
Данте в першій своїй книзі «Нове життя» («
Vita nuova»). Книга Данте, що її і сучасний читач сприймає з інтересом та хвилюванням, була для свого часу явищем незвичайним. У ній лунає голос людини, котра вміє цінувати земне щастя і земну любов. Католицькі заклики до умертвіння плоті, до відмови від гріховної чуттєвості зіткнулися в книзі Данте із живими поривами молодості. Беатріче стала символом усього високого, що пробуджує благородні почуття, але в той же час вона в поезії Данте і реальна особа, й ідея, що поєднуються в одному образі.
           Як відомо, реальна Беатріче вийшла заміж, у неї були діти, а померла вона молодою, коли їй було всього двадцять п’ять років.

Ø  Фізкультпауза.

     Релаксація:  Ольга Кузнецова "Беатріче", на вірші М. Гумільова (https://www.youtube.com/watch?v=lKzOb1bLg_c)

 

Ø  Слово  вчителя. У творчості Данте можна виділити багато таких рис, в яких спостерігається зародження нового гуманістичного світогляду. Так, у вже згадуваному творі «Нове життя», новаторство Данте полягає в тому, що він наділив небесною красою земну жінку, піднісши її до Мадонни, що є символом вічної любові. Тим самим поет підніс людину, усе людське, земне. 
Данте уславлює красу й велич народної італійської мови, але разом з тим він не заперечує й значення латини, яка, на його думку, повинна залишатися мовою науки та літератури. Відомо, що Данте вважається основоположником італійської літературної мови, що, як вважав митець,
могла стати кроком до об’єднання Італії. 

Ø  Слово вчителя. Найбільш відомий твір Данте — поема «Божественна комедія», над якою поет почав працювати у 1307 році, закінчивши роботу в 1321 році, незадовго до смерті. «Божественну комедію» не без підстав вважають енциклопедією середньовічного 
світогляду.
Але в цьому світогляді поруч із застарілими уявленнями були й прогресивні
риси, що відкривали змученому народові перспективи не потойбічного райського
життя, а земного, радісного та справедливого. 
Про задум твору Данте так писав у листі до Кангранде делла Скала, італійського
вельможі
, при дворі якого він жив у вигнанні: «Врятувати людей від ганебного стану
й привести їх до щастя». Письменник мріяв про духовне спасіння всього людства, тому
й проголошував високі ідеали Добра, Любові, Милосердя, Розуму.
Літературознавці часто порівнюють композицію поеми з величним храмом
минулих часів, де кожна деталь строго
виважена. Три частини вміщують
увесь загробний світ, яким він поставав у свідомості середньовічної людини: «Пекло»,
«Чистилище», «Рай».
Алегорична цифра «три», що втілює божественну триєдність, є відомим задумом поета. Навколо цього числа зводиться будова поеми. Так, наприклад,  Беатріче носить вбрання трьох кольорів, у царя пекла Люцифера — три пащі, у кожній з них він тримає по грішнику. В Пеклі дев’ять кіл (утроєна трійця), у Чистилищі їм відповідає дев’ять уступів гори, у Раю — дев’ять небесних сфер тощо.
Через поширений прийом у літературі того часу – мандрівку потойбічним світом – зображено шлях людини до морального вдосконалення. Особливістю «Божественної комедії» є те, що мандрівником є сам автор, а не його герой. Допомагає поету здійснити мандрівку його улюблений античний поет Вергілій, який супроводжує Данте у Пеклі та у Чистилищі. Насамкінець Вергілій передає Данте його коханій Беатріче, що дає поету-автору можливість перенестися у Рай.

Ø  Робота в парах: Користуючись сайтом (http://dovidka.biz.ua/bozhestvenna-komediya-analiz/), заповнити таблицю «Поема «Божественна комедія» (слайд 8, 9)
Методичний коментар: як варіант, робота з інформаційними картками «Божественна комедія» (додаток Word-документ «Божественна комедія»)
Орієнтовний зразок
Роки створення поеми
Жанр
Композиція
Особливості сюжету
Строфічна форма
1290 - 1321
Ліро-епічна поема
Сон Данте протягом Великоднього тижня 1300 року як композиційна будова поеми.
  1 (вступ) + 33 («Пекло») + 33 («Чистилище») + 33 («Рай») = 100 пісень
Поет уві сні мандрує по загробному християнському світу у супроводі Вергілія, а згодом Беатріче
Терцина

Ø  Літературознавча робота (актуалізація опорних знань) (слайд 10)
Бесіда:
-          У 8 класі ви знайомилися з поняття «терцина». Давайте пригадаємо, що називають терциною?
-          Які поети епохи Відродження використовували терцини?

Терцина — строфа з трьох рядків п’ятистопного ямба, в якій середній рядок римується з крайніми (першим і третім) у наступній строфі, завершуючись окремим рядком, римованим з другим рядком попередньої строфи. Схема: аба бвб вгв гдг.

5.      Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.    

Ø  «Продовж думку».  (слайд 11)
- Данте Аліг’єрі  називають останнім поетом … (Середньовіччя) і фундатором доби …(Відродження)
- Митці Відродження орієнтувалися на традиції часів …(античності)
- Утвердження поваги до гідності й розуму людини, її права на земне щастя, вільний вияв природних людських почуттів і здібностей – це … (гуманізм)
- Відродження зародилося в … (Італії)
- Флорентійським вигнанцем називали … (Данте)
- Данте вперше в літературі використав строфічну форму, яка називається … (терцина)
- У поемі Данте найчастіше зустрічається цифра … (3)
- Улюбленим античним поетом Данте був … (Вергілій)
- Основний зміст «Божественної комедії» - це … (подорож потойбічним світом)
6. Повідомлення  домашнього завдання. (слайд 12)
Для всіх:
1. Прочитати  частину «Пекло» (І, V), створивши ланцюжок подій, накреслити схему «Пекло». Особливу увагу звернути на опис хижаків та пекла.
2. Пригадати, чому Вергілія християнські богослови оголосили пророком.
3. Повторити визначення «епічна поема».

Індивідуальне завдання:
Познайомитися із змістом поеми «Божественна комедія» та презентувати його у вигляді ланцюжка подій.

Завдання для групи:
Підготувати повідомлення про українських перекладачів творів Данте.

Творче завдання (за вибором)
Створити буктрейлер поеми «Божественна комедія».

 ІV. Рефлексивно-оцінюючий
1.      Рефлексія.    
Ø  Робота з другим епіграфом уроку: (слайд 13)
«Данте малює нам не лише тісні закутки, де він жив і куди блукав. Він малює Всесвіт, весь величезний будинок світу...» (Іван Франко).

-          Як ви розумієте слова І. Франка?
-          Що мав на увазі  І.Франко, використовуючи слово «Всесвіт»?
-          Яким, на ваш погляд, має бути «величезний будинок світу», щоб у ньому було завжди безпечно і затишно?

2.      Підведення підсумків уроку.    
Ø  Поетична сугестія

Під вечір виходить на вулицю він.
Флоренція плаче йому навздогін.
Ці сльози вже зайві. Минуло жит
тя.
Йому вже в це місто нема вороття.
Флоренція плаче: він звідси, він наш
,
Колись прокляла і прогнала вона ж.
Високий вигнанець говорить їй: ні.
У тебе ж є той кондотьєр на коні.
І площі тієї кільце кам'яне,
де ти присудила спалити мене.
Вважай, що спалила. Згорів я. Помер.
Сім міст сперечались, що їхній Гомер.
А ти ж, моє місто,— єдине, одне! —
О, як ти цькувало і гнало мене!
Прославилось, рідне. Осанна тобі.
Хай ірис цвіте на твоєму гербі...
Дарує їй профіль. Вінків не бере.
Де хоче — воскресне, де хоче — умре.
Одежа у нього з тонкого сукна.
На скронях його молода сивина.
Він тихо іде, він повільно іде.
У нього й чоло ще таке молоде!
Хто скаже про нього: старий він як світ?
Він — Данте. Йому тільки тисяча літ.
                       ЛінаКостенко

3.      Цінування, оцінювання.
Робота з карткою самооцінювання (додаток Word-документ)

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу