Доля митця у світі, де гинуть таланти (за романом М.Булгакова «Майстер і Маргарита»)
Тема:
Доля митця у світі, де гинуть таланти (за романом М.Булгакова «Майстер і
Маргарита»)
Мета: формувати
інтерес до творів М.Булгакова; конкретизувати та узагальнити матеріал про життя
і творчість письменника;
розвивати
вміння учнів самостійно та за допомогою вчителя залучати додатковий матеріал;
виховувати
у душі вільну високоморальну особистість на прикладах героїв роману і життя
самого Булгакова.
Обладнання: портрет
письменника, тексти твору, мультимедійний проектор, комп’ютер, буктрейллер,
презентація.
Тип групової консультації: срийняття
і засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Шлях аналізу: дослідницький.
Попередній розподіл завдань по
групах.
Перша група.
Дослідження проблеми історичної епохи:
- вивчення історичних умов у Росії 30-х
років ХХ століття;
- відображення свого часу в романі.
Друга група.
Дослідження проблеми долі митця, його кохання, його творчості:
- історія Майстра і Маргарити;
- значення образу Маргарити;
- призначення митця.
Третя група.. Дослідження
проблеми «роману в романі»:
- зіставлення біблейського тексту з
єршалаїмськими главами роману;
- проблематика «роману в романі»;
- значення образу Ієшуа.
.Завдання для всіх груп: твір-мініатюра
«Як я уявляю долю справжнього митця?»
Хід
групової консультації
І. Мотивація.
Вчитель: Творчість
М.А.Булгакова – одне з найбільших явищ російського письменства ХХ століття.
Його талант дав літературі чудові твори, які є відбитком як сучасної
письменнику епохи, так і справжньою енциклопедією людських душ.
Булгаков вважав «інтелігенцію найкращою в
нашій країні». Вона хранитель домашнього вогнища, честі, гідності і
справедливості.
Але як важко було жити і працювати
інтелігентній людині, справжньому майстру слова в тоталітарній країні! Тому ми
вирішили докладно дослідити життя і творчість письменника, історичні обставини,
в яких жив і боровся М.А.Булгаков.
Над робочим столом Булгакова висіла
старовинна гравюра, яка зображувала «сходи життя» - історію людини від народження
до смерті. Письменник любив цю наївну картину, бо вона відповідала його
власному погляду на життя: «У каждого возраста по этой теории свой «приз
жизни». Эти «призы жизни» распределяются по жизненной лестнице – всё растут,
приближаясь к вершинной ступени, и от вершины спускаються вниз, постепенно
сходя на нет».
«Сходи життя» самого Булгакова короткі, але
насичені подіями, зустрічами, тріумфами, катастрофами. В постійній напрузі,
вічній боротьбі прожите це незвичайне, трагічне, щасливе життя. Є в ньому деяка
таємниця, яку доведеться розгадати.
Недаремно автор «Майстра і Маргарити»
багато думав і писав про «нелепости судьбы таланта», «о самых странных
опасностях на пути таланта». Обговоренню цих ключових питань сьогодні ми і
присвячуємо урок.
Головний «приз життя» - це саме життя, її
уроки, творчість, спілкування з людьми, представниками влади. Ці зустрічі часто
закінчувалися трагедією для Булгакова. Чому, коли говоримо про письменника,
часто вимовляємо слова «трагедія», «трагічна доля»? Щоб відповісти на це
питання, розглянемо історичні обставини, в яких жив і творив М.А.Булгаков.
ІІ. Обмін інформацією.
Учні першої групи висвітлюють історичні
умови в Росії 30-х років ХХ століття.
Вчитель.
Талант Булгакова в більшості визначався умовами оточуючого життя і тим, як
складалась доля письменника.
Група біографів робить повідомлення про
долю письменника ( показ презентації з коментуванням).
Вчитель.
І все ж у біографії письменника є центр – той осередок ідей і пошуків, до якого
все спрямоване, все тяготіє, де все завершується. Це роман «Майстер і
Маргарита», головна книга письменника. Саме завдяки їй доля Булгакова являє
собою сходження, весь час поривається угору, і це невпинне поривання обриває
лише смерть. Перед смертю письменник просить лише про одне: «Чтобы знали,
что-бы зна-ли!». На жаль, роман був надрукований лише в 1966 році.
(
супровід ілюстрацій до тексту твору « Майстер і Маргарита»).
Вчитель:
А яка судьба Майстра, його героя?
Учень другої групи.
Герой Булгакова, Майстер, фігура в більшості автобіографічна, але ідентичними
їх назвати не можна. Герой не має імені, його називають Майстром (це типовий
герой).
Учні працюють з довідковою літературою,
дають визначення слова «майстер» за словником В.В.Даля і на думку Булгакова.
Учні другої групи розповідають про минуле
Майстра, про його зустріч з Маргаритою.
Чтоб гладким был путь истинной
любви.
В. Шекспір
М.
Булгаков вважав, що життя — це любов і ненависть, відвага й азарт, уміння
цінувати красу і доброту. Але любов... вона насамперед. Булгаков писав героїню
свого роману з Олени Сергіївни — коханої жінки, яка була його дружиною.
Незабаром після їхнього знайомства вона прийняла на свої плечі, можливо, більшу
частину його, Майстра, страшної ноші, стала його Маргаритою.
Історія
Майстра і Маргарити — це не одна з ліній роману, а найголовніша його тема. До
неї сходяться всі події, вся багатоплановість роману.
Вони
не просто зустрілися, їх на розі Тверської і провулка зіштовхнула доля. Кохання
вразило обох, як блискавка, як фінський ніж. «Кохання вискочило перед ними, як
з-під землі вихоплюється убивця в провулку...» — так описує Булгаков зародження
кохання у своїх героїв. Уже ці порівняння передвіщають майбутній трагізм
їхнього кохання. Але спочатку все було дуже спокійно.
Уперше
зустрівшись, вони розмовляли так, начебто знали одне одного з давніх-давен.
Бурхливо спалахнуло кохання і здавалося, повинне б спалювати людей дощенту, а в
нього виявився домашній і тихий характер. У підвальній квартирці Майстра
Маргарита, одягши фартух, господарювала, поки коханий працював над романом.
Закохані пекли картоплю, їли її брудними руками, сміялися. У вазу ставили не
сумні жовті квіти, а улюблені обома троянди. Маргарита першою читала вже готові
сторінки роману, квапила автора, пророчила йому славу, стала називати його
Майстром. Фрази роману, що їй особливо подобалися, вона повторювала голосно і
співучо. Говорила, що в цьому романі її життя. Це було для Майстра натхненням,
її слова зміцнювали в ньому віру в себе.
Булгаков
дуже дбайливо і цнотливо розповідає про кохання своїх героїв. Його не вбили
чорні дні, коли роман Майстра був розгромлений. Кохання було з ним і під час
важкої хвороби Майстра. Трагедія почалася, коли Майстер зник на багато місяців.
Маргарита невпинно думала про нього, ні на хвилину її серце не розлучалося з
ним. Навіть тоді, коли їй здавалося, що коханого вже немає. Бажання довідатися
хоч щось про його долю перемагає розум, і далі починається дияволіада, у якій
бере участь Маргарита. В усіх бісівських пригодах її супроводжує люблячий
погляд письменника. Сторінки, присвячені Маргариті, — це поема Булгакова у
славу своєї коханої — Олени Сергіївни. З нею письменник готовий був зробити
«свій останній політ». Так він написав дружині на подарованому екземплярі свого
збірника «Дияволіада».
Силою
свого кохання Маргарита повертає Майстра з небуття. Щасливої розв'язки для всіх
героїв свого роману Булгаков вигадувати не став: як було все до вторгнення сатанинської
команди в Москву, так і залишилося. І тільки для Майстра і Маргарити Булгаков,
як він вважав, написав щасливий кінець: їх очікує вічний спокій у вічному
будинку, який Майстру дали в нагороду. Закохані будуть насолоджуватися
беззвуччям, до них будуть приходити ті, кого вони люблять... Майстер буде
засинати з посмішкою, а берегти його сон вічно буде вона. «Майстер мовчки йшов
з нею і слухав. Його неспокійна пам'ять стала згасати», — так завершується
історія цього трагічного кохання.
І
хоча в останніх словах — сум смерті, але с й обіцянка безсмертя і вічного
життя. Вона збувається в наші дні: Майстру і Маргариті, як і їхньому творцю,
призначене довге життя. Багато поколінь будуть зачитуватися цим сатиричним,
філософським, але головне — лірико-любовним романом, який підтвердив, що
трагізм кохання — це традиція всієї російської літератури.
Висновок. Кохання
– найвищий прояв людського духу, і тому воно безсмертне. А ось коли був
написаний роман, життя Майстра закінчилося. Воно закінчилося тому, що роман не
був прийнятий до друку, критики напали на нього з нищівними статтями. Майстер
захворів, спалив роман. Далі був арешт. Майстер зламався. «Я вспоминать не могу
без дрожи свой роман, - скажет он. – Я неизлечим.»
Доля Майстра ще більш трагічна, ніж доля
Булгакова.
(
демонстрація буктрейллера до роману).
Коментарі
Дописати коментар